Víkendové dopravní nehody
V tomto období je nepřizpůsobení rychlosti vozidla na zasněžené či namrzlé vozovce nejčastější příčinou dopravních nehod. Na to doplatili někteří řidiči.
V katastru obce Petrovice na silnici III. třídy došlo k dopravní nehodě 6. ledna chvíli před půlnocí. Dvacetiletý řidič osobního vozidla Škoda Fabia jel od obce Petrovice směrem na Šanov, přičemž při výjezdu z mírného stoupání z levotočivé zatáčky na rovný úsek dostal s vozidlem na zasněžené a zledovatělé komunikaci smyk. Fabia se stala neovladatelnou a sjela vpravo mimo komunikaci, kde se převrátila přes střechu na přilehlé pole.
Další řidič, který s vozidlem dostal smyk, byl také dvacetiletý muž. Ten jel se Škodou Fabia od obce Jesenice na Rakovník a v obci Pšovlky taktéž pravděpodobně nepřizpůsobil rychlost na zasněžené vozovce. S vozidlem dostal smyk, přejel vlevo dle směru jeho jízdy a tam narazil do zábradlí, od kterého se s automobilem otočil a poté skončil na chodníku. Nikdo z řidičů ani spolujezdců nebyl zraněn.
Jízda na sněhu a ledu má podobně jako na mokru nebo ve tmě či mlze svá specifika. Řidič by kvůli tomu měl rozhodně upravit svůj jízdní styl.
Zima je v plném proudu a náledí i sníh je nyní poměrně běžným jevem. Změněným podmínkám je proto potřeba přizpůsobit styl řízení.
Sníh nebo námraza na vozovce oproti suchému asfaltu výrazně snižují trakci pneumatik, a to i zimních. Samozřejmostí je, že asfalt souvisle pokrytý ledem, je mnohem záludnější i než souvislá vrstva vody v létě. Led můžeme čekat i pod souvislou vrstvou sněhu, avšak my jej nevidíme. Když nebudeme pořádně vnímat chování svého automobilu nebo nepřizpůsobíme jízdu tomuto riziku, nejspíš si toho všimneme, až když bude pozdě.
Stačí dávat opravdu za volantem pozor a uvědomit si, že všechny známé zásady platí v zimě dvojnásob.
Důležité je předvídat
Předvídat situaci na silnici patří k základům řízení. V zimě je potřeba dávat pozor víc než kdy jindy, protože se podmínky na silnici mohou velmi rychle změnit.
Nejznámější a zároveň největší hrozbou jsou mosty, na nichž namrzá asfalt dřív než ve volném terénu. Může za to zpravidla větší vlhkost na mostu a v jeho okolí a pak také prostý fakt, že mostovka není tepelně izolovaná půdou. Na dálnicích a silnicích vyšších tříd bývají tyto úseky označeny modrými odrazkami na dělicí čáře. I tak je ale nutné sledovat silnici před sebou a její okolí.
Podobné nebezpečí jako mosty skýtá silnice v lese nebo v místech, která leží dlouhodobě ve stínu. Ve volném terénu vás zase může překvapit navátý sníh na silnici.